۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۶۰۷۴۳۱

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۳۱ اردیبهشت | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۳۱ اردیبهشت | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
مصوبه اخیر مجلس برای سپردن قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت و هم‌چنین سیر نزولی نرخ ارز موجب کاهش قیمت خودرو در بازار شد.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

رشد ۳۲۲۰ واحد شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران
 
بر اساس اطلاعات شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز هم مانند روز گذشته روند افزایشی داشته و شاخص کل در پایان معاملات با افزیش ۳۲۲۰ واحد به رقم ۲۱۵ هزار و ۹۱ واحد رسید.

شاخص کل بامعیار هم وزن نیز ۷۸۶ واحد رشد کرده و به رقم ۴۷ هزار و ۵۳۴ واحد رسید.

امروز ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به ۸۲۳ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران بورس اوراق بهادار تهران امروز بیش از ۳.۵ میلیارد سهام حق تقدم و اوراق بهادار در قالب ۲۶۲ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۲۱۰ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی با افزایش ۹۲۳ واحد به رقم ۶۱ هزار و ۶۵۶ واحد رسید و شاخص قیمت با معیار هم وزن ۵۴۵ واحد رشد کرده و به رقم ۳۲ هزار و ۹۵۵ واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با افزایش ۴۲۲۴ واحد به رقم ۲۴۲ هزار و ۸۲۵ واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با افزایش ۲۵۹۲ واحد به رقم ۱۶۱ هزار و ۴۶۲ واحد رسید و شاخص بازار دوم بورس با معاملات بلوکی با افزایش ۵۳۷۹ واحد به رقم ۴۱۴ هزار و ۱۵۰ واحد رسید.

امروز عمده نماد‌های بورس در شاخص کل اثر مثبت داشتند که مهمترین این نماد‌ها شامل فولاد، وبملت، پارس، فملی، کگل، مبین، فارس، بوده است.

امروز نماد‌های پربیننده بورسی در گروه شرکت‌های بانک، خودرو، سیمانی و ماشین‌سازی بوده است.

نماد‌های پربیننده شامل وتجارت با قیمت هر سهم ۴۱۰ ریال، وبملت با قیمت هر سهم ۳۵۱۶ ریال، خساپا با قیمت هر سهم ۱۲۶۶ ریال، خودرو مربوط به ایران خودرو هر سهم ۴۲۸۳ ریال، بترانس مربوطه به ایران ترانسفو هر سهم ۶۶۳۸ ریال، فلوله، فولاد بوده‌اند.

امروز در فرابورس ایران شاخص کل افزایشی بوده و با رشد ۲۱ واحد به رقم ۲ هزار و ۶۴۴ واحد رسید.

امروز معامله‌گران فرابورس بیش از ۹۶۰ میلیون سهام و حق تقدم در قالب ۱۴۴ هزار نوبت معامله و به ارزش ۶۶۰ میلیارد داد و ستد کردند.

امروز نماد‌های دماوند، مارون، شاوان، سمگا، شپاس، هرمز، در تقویت شاخص کل بورس اثرگذار بودند و نماد زاگرس مربوط به پتروشییمی زاگرس بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته است.

نماد‌های پربیننده فرابورس مربوط به شرکت ذو‌آهن اصفهان، توسعه وعمران استان کرمان، صنایع کاغذ پارس، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، پتروشیمی زاگرس، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان و بانک دی بودند.

امروز با پیام ناظر بازار برخی نماد‌ها مانند رتکو، سصوفی، وآذر، متوقف شدند.

همچنین نماد خچرخش، دلر، سیلام، بازگشایی شدند. نماد غشاذر نیز بازگشایی شد.
_________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش نسبت به آخرین قیمت‌های روزکاری قبل در قیمت ۴ میلیون و ۶۱۷ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۶۷۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۹۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

سکه تمام‌بهار آزادی ۴ میلیون و ۶۱۷ هزار تومان
سکه‌بهارآزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان
نیم‌سکه بهارآزادی ۲ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان
ربع‌سکه یک میلیون و ۶۷۰ هزار تومان
سکه‌گرمی ۹۹۹ هزار تومان

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۷۶.۱ دلار معامله می‌شود.

قیمت هر‌گرم طلای ۱۸‌عیار ۴۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان
قیمت هرگرم‌طلای ۲۴ عیار ۵۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان
قیمت هر‌مثقال طلا یک میلیون و ۷۹۰ هزار تومان
قیمت‌اونس‌طلا ۱۲۷۶.۱ دلار

صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم، با کاهش ۵۰ تومانی نسبت به روز قبل، ۱۳ هزار و ۷۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۶۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت دلار ۱۳ هزار و ۷۵۰ تومان
قیمت یورو ۱۵ هزار و ۶۵۰ تومان
قیمت درهم ۳ هزار و ۷۵۵ تومان
قیمت پوند انگلیس ۱۷ هزار و ۵۰۷ تومان

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۵ هزار و ۶۵۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۵۵۰ تومان است. قیمت خرید و فروش یورو نسبت به روز کاری قبل ۵۰ تومان کاهش یافته است.
_________________________

کاهش لحظه‌ای قیمت خودرو در بازار |  افت ۹ میلیونی پراید
 
مصوبه اخیر مجلس در مورد واگذاری قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت باعث شد تا قیمت خودرو در بازار با روند کاهشی روبه‌رو شود، از این رو قیمت‌ها به صورت لحظه‌ای در حال ریزش است و خریداران برای خرید خودرو دست نگه داشته‌اند.

بررسی وضعیت قیمت خودرو‌های داخلی در بازار نشان می‌دهد که قیمت هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از ۱۳۰ میلیون تومان در روز‌های گذشته به ۱۲۲ میلیون تومان رسیده است. همچنین هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با قیمت ۹۸ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود. قیمت ساندرو استپ‌وی نیز از ۲۴۰ میلیون تومان به ۲۱۵ میلیون تومان رسیده است.

قیمت پراید که در روز‌های گذشته به ۵۸ میلیون تومان رسیده بود امروز در بازار به ۴۹ میلیون تومان رسیده است. در مورد تیبا صندوق‌دار نیز باید به کاهش ۶ میلیون تومانی قیمت این خودرو در بازار و عرضه آن با قیمت ۵۴ میلیون تومان اشاره کرد. قیمت تیبا ۲ نیز با افت ۶ میلیون تومانی به ۶۲ میلیون تومان رسیده است.

در مورد پژو ۴۰۵ نیز که قیمت آن در بازار تا ۹۰ میلیون تومان هم بالا رفته بود، باید بگوییم که این خودرو امروز در بازار با قیمت ۸۳.۵ میلیون تومان عرضه می‌شود. سمند LX نیز کاهش قیمت ۵.۵ میلیون تومانی را تجربه کرده و در حال حاضر با قیمت ۸۴.۵ میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شود.

در مورد پژو پارس نیز باید به افت ۷ میلیون تومانی قیمت این خودرو در بازار و عرضه آن با قیمت ۱۰۳ میلیون تومان اشاره کنیم.

افت قیمت خودرو‌های مونتاژی

کاهش قیمت علاوه بر خودرو‌های داخلی در مورد خودرو‌های مونتاژی نیز اتفاق افتاده به طوری که قیمت پژو ۲۰۰۸ از ۴۸۰ میلیون تومان به ۳۶۰ میلیون تومان رسیده است. قیمت سراتو سایپا نیز که در بازار تا ۴۰۰ میلیون تومان بالا رفته بود حالا به حدود ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است.

قیمت هایما S۷ نیز از ۴۰۰ میلیون تومان در روز‌های گذشته به ۳۱۵ میلیون تومان در روز جاری کاهش پیدا کرده است. جک S۵ نیز با کاهش قیمت ۶۵ تومانی روبه‌رو شده و در حال حاضر با قیمت ۳۱۵ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود.

قیمت سیتروئن C۳ نیز از ۵۲۰ میلیون تومان به ۴۲۰ میلیون تومان در بازار کاهش یافته است.

قیمت‌ها لحظه‌ای ریزش می‌کند

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در مورد افت قیمت خودرو در بازار با بیان اینکه قیمت‌ها به صورت لحظه‌ای در حال ریزش است، گفت: هر چند عده‌ای در مقابل این کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کنند و قصد دارند خودروهایشان را با نرخ بالا به فروش برسانند، اما خریداری برای این خودرو‌ها وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر خریداران دست نگه داشته‌اند و منتظرند تا کاهش بیشتری در قیمت خودرو‌ها اتفاق بیفتد.

مؤتمنی با تأکید بر اینکه شورای رقابت باید قیمت خودرو‌ها را تعیین کند و درصد معقولی به عنوان سود خودروساز در نظر گرفته شود، اظهار داشت: حذف قیمت خودرو از روی سایت‌های فروش اینترنتی نیز اقدام مثبتی بود که در کاهش قیمت خودرو تأثیرگذار بوده است. به گفته وی، بحث بازگشت دوباره شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو تأثیر قابل توجهی بر قیمت خودرو‌ها در بازار داشته و روند کاهشی قیمت‌ها همچنان ادامه دارد.

ادامه کاهش یک تا ۳ میلیونی قیمت‌ها در هر روز

وی پیش‌بینی کرد: روند کاهشی قیمت خودرو‌ها در بازار همچنان ادامه داشته باشد به طوری که هر روز شاهد کاهش یک تا ۳ میلیون تومانی قیمت خودرو‌های داخلی در بازار باشیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با بیان اینکه قیمت‌ها به صورت لحظه‌ای در بازار مشخص می‌شود و قیمت هر لحظه با ۱۰ دقیقه پیش از آن فرق دارد، گفت: کاهش نرخ ارز نیز بر روند افت قیمت خودرو تأثیرگذار بوده است.

وی تأکید کرد: در حال حاضر خرید و فروش در بازار خودرو متوقف است و بازار تقریباً تعطیل شده است.

وی ادامه داد: پراید به عنوان یکی از پرفروش‌ترین خودرو‌ها روز گذشته قیمت ۴۹.۵ میلیون تومان را تجربه کرد، ولی امروز با وجود کاهش قیمت‌ها فعلاً خریداری ندارد و مشتریان همچنان منتظر کاهش دوباره قیمت‌ها هستند.

بنا به این گزارش، با توجه به اینکه وعده خودروسازان و وزیر صنعت برای ساماندهی بازار و کنترل قیمت‌ها عملی نشد، مجلس در مصوبه جدیدی، قیمت‌گذاری خودرو‌ها را دوباره به شورای رقابت سپرد و به این ترتیب خودروسازان دیگر نباید تعیین‌کننده قیمت باشند.

رضا شیوا، رئیس شورای رقابت روز گذشته گفت: موضوع قیمت‌گذاری خودرو‌ها در شورا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
_________________________

تشریح بسته ارزی جدید بانک مرکزی
 
صمد کریمی، مدیر اداره صادرات بانک مرکزی، با بررسی روند تکمیل شدن سیاست‌های ارزی سال گذشته و چگونگی بازگشت ارز به چرخه اقتصادی گفت: از ۲۲ فروردین ۹۷ کلیه صادرکنندگان مجاب شدند ارز حاصل از فروش را به چرخه ارزی و اقتصادی کشور برگردانند.

کریمی افزود: ۲ اردیبهشت سال گذشته نحوه بازگشت در هیئت دولت تصویب شد و درباره روش‌های واردات در مقابل صادرات و چگونگی بازگشت ارز به سامانه نیما تصمیم گیری شد.

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی افزود: در نهایت بسته جدید چگونگی بازگشت ارزی مصوب شد که در آن دو گروه پتروشیمی و سایر صادرکنندگان و میزان بازگشت ارز به سامانه نیما مشخص شده است.

کریمی افزود: از این پس هیچ گونه محدودیت قیمتی برای صادرکنندگان در بازار دوم نخواهیم داشت. معاملات اسکناس در بانک‌ها و نیما انجام می‌شود و در سامانه نیما (بازار دوم) ثبت خواهد شد.

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی افزود: معاملات اسکناس هم در بانک‌ها انجام می‌شود و هم در صرافی‌های مجاز که در سامانه نظارت ارز ثبت می‌شود.

وی در بخش دیگری عملکرد پتروشیمی را خوب ارزیابی کرد و گفت: صنعت پتروشیمی تعامل خوبی با بانک مرکزی انجام می‌دهند.

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی افزود: عمده واردات به کشور توسط بانک مرکزی رصد می‌شود.

کریمی با بیان اینکه چنانچه کالایی بخواهد وارد کشور شود وزارت صمت باید تأیید کند، افزود: سیاست هوشمندانه است و کمک به صادکنندگان قدم برمی دارد.

او گفت: تأمین مالی تجارت بهتر است با کشور‌های همسایه صورت گیرد.

کریمی به درستی راهبردی و تصمیم گیری در تجارت با همسایگان تاکید کرد و افزود: این کار می‌تواند بر خروج ارز از کشور جلوگیری کند.

وی به چگونگی سرمایه گذاری ارزی در بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: عملکرد صادرکنندگان به ۱۹ میلیارد دلار رسیده است.

کریمی گفت: باید با همین منابع ارزی حاصل از فروش محصولات غیر نفتی بتوانیم کالا‌های مورد نیاز کشور را تأمین کنیم.

وی به رصد دقیق صادرکنندگان و صادرات آن‌ها اشاره کرد و گفت: صادرکنندگانی که بیش از ۷۰ درصد از ارز حاصله را به سامانه نیما عرضه کرده اند تشویق می‌شوند.

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی افزود: قرار شده گمرک هم بطور سیستمی آمار خود را به سامانه اطلاع دهد.

او افزود: صادرکنندگانی که صادرات در مقابل واردات انجام می‌دهند می‌توانند اطلاعات صادراتی خود را به سامانه جامع تجارت وارد کنند.

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی درباره بازار متشکل ارزی و کنترل نرخ ارز گفت: کارگزاران این بازار صرافی‌ها هستند.

او افزود: نگاه بانک مرکزی به بازار متشکل ارزی شبیه نگاه به یک بانک است که زیر نظر بانک مرکزی اقدام به تجارت و تعاملات اقتصادی می‌کند.

او افزود: قبل از شروع این بازار که قرار است در کل کشور عرضه شود باید نیاز سنجی شو.

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی به علت کاهش ارز در روز‌های اخیر اشاره کرد و گفت: از سه ماهه چهارم سال گذشته شرکت‌هایی مانند پتروشیمی توانسته اند ارز بیشتری به بازار عرضه کنند همچنین کنترل بازار ارز در کاهش قیمت دلار در روز‌های اخیر تأثیر گذاشته است.

هادی حق‌شناس، کارشناس مسائل پولی و بانکی با بیان اینکه نرخ ارز همیشه بر شاخص پولی کشور تأثیر گذار است درباره مشکلات باز نگشتن ارز به چرخه اقتصادی گفت: بدست آوردن حداکثر منافع از سوی صادرکننده و بازگشت کامل ارز به سامانه نیما از سویبانک مرکزی یک امر طبیعی است.

کارشناس مسائل پولی و بانکی به حداکثر میزان خروج ارز مسافرتی از کشور اشاره کرد و گفت: اگر تسهیلات حقوقی که صادرکننده و واردکننده با یکدیگر تعامل کنند و کالابه کالا صورت گیرد به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.

حق‌شناس به ۳ بخش متفاوت بسته جدید سیاست‌های ارزی اشاره کرد و گفت: جهت گیری بخشنامه‌های بسته جدید در مجموع به نفع اقتصاد کشور است.

کارشناس مسائل پولی و بانکی افزود: اگر جهت گیری‌های بانک مرکزی به سمتی باشد که کالا‌های اساسی کشور از تسهیلات بیشتری برخوردار باشند می‌توان ثبات بیشتری در بازار کشور انتظار داشت.

حق شناس به بخش‌های ۶۰ درصدی و ۳۰ درصدی بسته جدید اشاره کرد و افزود: صادرکنندگان می‌توانند ۳۰ درصد ارز حاصل از صادرات را کالا وارد کند که قطعاً باعث تعادل در قیمت‌ها در بازار خواهد شد.

وی خواهان بازبودن دست صادرکننده به وارد کردن کالا‌های مورد نیاز کشور شد و افزود: این امر باعث تشویق در صادرات و ورود کالا‌های اساسی خواهد شد.

کارشناس مسائل پولی و بانکی به مصوبه مجلس درباره ورود بدون گمرکی واردکنندگان خودرو‌های هیبریدی اشاره کرد و گفت: گر چنینی مصوبه‌ای زودتر انجام می‌شد برای محیط زیست هم بهتر بود.

حق شناس افزود: واردات از ۱۵ کشور همسایه برای ما مرقوم به صرفه‌تر است. بازار متشکل ارزی مجموعه‌ای از صرافی‌ها هستند که بزرگترین حسن آن کشف قیمت است.

حق شناس گفت: این بازار از نوسانات قیمت‌ها جلوگیری می‌کند.
_________________________

کاهش ۱۵ هزار تومانی قیمت دام زنده در بازار | عرضه مرغ به قیمت ۹۵۰۰ در میادین
 
حمید ورناصری، مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور در نشست خبری امروز که در محل این سازمان برگزار شد، از کاهش ۱۰ تا ۱۵ هزار تومانی قیمت دام زنده نسبت به ایام قبل از عید در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط قیمت هر کیلوگرم لاشه ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان است که با توجه به روند تامین، واردات، ذخیره سازی و افزایش عرضه، کاهش قیمت گوشت در بازار استمرار خواهد داشت.

وی نرخ مصوب هر کیلوگرم مرغ را ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: این در حالی است که هم اکنون قیمت هر کیلو مرغ در خرده فروشی‌ها با نرخ ۱۰ تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ و میادین میوه و تره بار ۹ هزار و ۵۰۰ تومان است که در چنین شرایطی پشتیبانی امور دام برای جلوگیری از زیان مرغداران اقدام به خرید مرغ منجمد با نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان کرده است.

ورناصری نرخ مصوب هر شانه تخم مرغ را ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر قیمت هر شانه تخم مرغ ۱۲ هزار تومان است که با توجه به کاهش نرخ تخم مرغ، پیشنهادی را مبنی بر تامین نهاده‌ها همانند مرغداران گوشتی به تشکل مربوط داده ایم.

کاهش قیمت مرغ و تخم مرغ به پایین‌تر از نرخ مصوب

مدیر عامل پشتیبانی امور دام ادامه داد: با توجه به فرآیند کنونی تولید و تامین در خصوص گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ، ثبات قیمت همچنان در کشور ادامه خواهد داشت و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

وی قاچاق دام را یکی از عوامل اصلی نوسان قیمت گوشت قرمز در بازار اعلام کرد و گفت: با تمهیدات دولت در خصوص کنترل قاچاق در ایام پایانی سال نه تنها قیمت گوشت قرمز افزایشی نداشت، بلکه با روند کاهشی در بازار روبرو بود.

ورناصری با بیان اینکه حوزه قاچاق دام به ما ارتباطی ندارد، افزود: موضوع پلاک گذاری دام به منظور کنترل قاچاق در ارتباط با سازمان دامپزشکی است.

به گفته این مقام مسئول، با توجه به افزایش تخصیص ارز، واردات و عرضه تولید داخل روند کاهش قیمت در بازار استمرار خواهد داشت.

مدیر عامل پشتیبانی امور دام درباره تاثیر تک نرخی شدن ارز بر بازار گوشت قرمز بیان کرد: اگرچه تک نرخی شدن ارز به ثبات قیمت کمک می‌کند، اما در تعادل قیمت تاثیری ندارد. از این رو باید بررسی کارشناسی صورت گیرد که میزان اثر گذاری ارز نیما و ۴۲۰۰ تومان در سبد کالای مردم چگونه خواهد بود. آیا ۲ برابر کردن نرخ ارز اثر خود را روی کالا خواهد گذاشت؟

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام درباره اینکه چرا علی رغم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و جایگزین ارز نیمایی برای واردات گوشت قیمت کاهش یافت، گفت: سالانه ۹۰۰ هزار تن گوشت در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد که ۱۵۰ هزار تن از این میزان با ارز ۴۲۰۰ تومان تأمین می‌شد و البته عوامل متعددی در افزایش قیمت گوشت از جمله قاچاق دام تأثیرگذار بود.

ورناصری ادامه داد: کاهش قیمت گوشت در بازار قبل از اجرایی شدن واردات با ارز نیمایی آغاز شده بود، ارز نیمایی از هفته اول اردیبهشت عملیاتی شد، در حالی که روند کاهشی قبل از آن شکل گرفته بود.

به گفته وی، افزایش تولید داخل به اضافه افزایش واردات همچنین اجرای برنامه توزیع در قالب گروه‌های هدف منجر به کاهش قیمت گوشت در بازار شده است.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام درباره میزان واردات گوشت با ارز نیما گفت: تخصیص ارز نیمایی در یک پروسه سه ماهه اتفاق می‌افتاد، اما گوشتی که با عنوان گوشت نیمایی مطرح می‌شود این‌ها قبلاً با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده بود که مابه‌التفاوت آن پرداخت شد.

توزیع نهاده‌های دامی به صورت انحصاری غلط است

وی درباره آخرین وضعیت واردات نهاده‌های دامی اظهار کرد: بنابر آمار سال گذشته ۲.۵ میلیون تن دانه سویا، ۹ میلیون تن ذرت و ۲.۵ میلیون تن جو وارد کشور شده است.

ورناصری با بیان اینکه قیمت جو، ذرت و کنجاله سویا برمبنای ارز ۴۲۰۰ تومان به دست تولیدکننده می‌رسد، افزود: با وجود آنکه ماهانه ۲۵۰ تا ۲۷۰ هزار تن کنجاله سویا مورد نیاز کشور است، اما از ۱۵ اسفند تاکنون حدود ۷۷۰ هزار تن کنجاله سویا با نرخ مصوب ۲ هزار و ۴۵۰ تومان میان تولیدکنندگان توزیع شده است.

مدیر عامل پشتیبانی امور دام با بیان اینکه بنا بر مصوبه دولت واردکنندگان اجازه توزیع نهاده‌های دامی را ندارند، اظهار کرد: با توجه به آنکه توزیع توسط دولت انجام می‌شود، از این رو بیان برخی اظهار نظرات مبنی بر آنکه برخی واردکنندگان به صورت انحصاری توزیع می‌کنند یا در اختیار دولت نمی‌گذارند، غلط است.
_________________________

ضرورت دریافت مالیات بـر عایدی سرمایه

سعید زرندی، معاون وزیر صمت گفت: دریافت مالیات بر مبنای عایدی سرمایه در شرایط فعلی اقتصاد برای حمایت از تولید ضروری است.

زرندی افزود: یکی از موانع پیش روی توسعه بخش تولید، عدم جذابیت آن برای سرمایه‌گذاری است چرا که در بخش‌های غیرمولد همچون خرید و فروش مسکن، زمین، طلا، خودرو و ... سودآوری بالایی وجود دارد.

وی اضافه کرد: برنامه‌ریزی برای ایجاد تعادل در بازده بخش‌های مختلف به‌ویژه در شرایط تحریمی و افزایش نرخ ارز، بسیار ضروری است.

معاون طرح و برنامه تصریح کرد: در بسیاری از کشور‌ها با اعمال سیاست‌های مالی خاص از جمله مالیات، بیمه، عوارض و سایر اقدامات به این موضوع ورود پیدا کرده‌اند.

زرندی تأکید کرد: جای این سیاست در اقتصاد ایران خالی است و فقدان چنین ابزار‌هایی منجر به ایجاد بازده‌های یک‌ساله بالای صددرصد در واسطه‌گری دارایی‌هایی همچون سکه، طلا، خودرو و مسکن نسبت به فعالیت‌های مولد صنعتی، معدنی و تجاری شده است.

معاون طرح و برنامه گفت: مهمترین اولویت کشور پشتیبانی از تولید است و باید برای تحقق اهداف شعار سال جاری، ایجاد زیرساخت لازم جهت جلوگیری از فعالیت‌های غیرمولد و هدایت منابع به سمت فعالیت‌های مولد پیگیری شود.

زرندی تأکید کرد: اگر بخواهیم رونق تولید در کشور اتفاق بیفتد باید تصمیمات مهمی در عرصه اقتصادی کشور اتخاذ شود.

وی تصریح کرد: با همان رویه‌ها و رویکرد‌های قبلی رونقی اتفاق نمی‌افتد، لذا باید تصمیمات و سیاست‌های جدید را در عرصه تولید بگیریم و این امر مستلزم همراهی همه دستگاه‌های اقتصادی است. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات